Katso määrää, älä aikaa. (Anton)

Kävin nyt viikonloppuna koulutuksessa ja yksi erittäin keskusteltu teema oli kalorinkulutus… siitä inspiroituneena päätin tehdä tämän blogikirjoituksen.

Eli, minultakin on asiakkaat kysyneet seuraavaa; kumpi polttaa enemmän kaloreita, 10km juosten vai 10km kävellen?

Annan jokaisen lukijan miettiä tätä hetken…pohtikaa vastaus ja katsokaa alle.

..
.
Vastaus: Molemmat polttavat tasan tarkkaan saman verran kaloreita (rasvaan nähden).

On siis (rasvakalorikulutuksen kannalta) aivan sama onko juoksumatolla nopeus 5km/h tai 10km/h. …kun saavutat 10km rajan niin poltettu kalorimäärä on täysin sama.

Onko sitten vastausta siihen kumpi on parempi? On, ja vastaus kuulu: “riippuu mitä haetaan”.

Itse suosin sitä nopeutta joka pitää sinut aeroobisella alueella (selitys: et pysty puhumaan puuskuttamatta mutta hapenotto ei viellä ole läähättävää ja erittäin tiheää).

Miksi aeroobinen harjoitustila on parempi?

Koska käytät rasvaa ja rasvaa on paljon kehossa (useimmilla yli 10kg tai jopa yli 20kg). Treenatessasi “kovaa” (hengittäminen tiheää, happi ei tahdo riittää.) Et käytä juurikaan rasvaa, vaan hiilihydraatteja joita kehossa on vähän (usein alle 300g). Tämä aihuttaa sen että keho menee helposti “rikki” ja et hoikistu/vahvistu vaikka usein treenaatkin.

Loppusanat: kovaa treenaaminen “vern maku suussa” ei ole aina eikä edes usein hyvä idea.

Anton.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s