Johannas hörna / Johannan nurkka

Uusi artikkelisarja alkaa!

Johanna Jåfs on Bodyfitness kisaaja, äiti ja satunainen treenaaja Ritzillä.

Johanna on minun (Anton) vanha luokkakaveri ja huipputyyppi. Kerran kuukaudessa tulemme blogissa kuulemaan Johannasta ja hänen edesottamuksistaan.

Johanna on töissä yhteistyökumppani yrityksessämme Wellneteus lisäravinneliikkeessä joten hänen tekstit sisältävät silloin tällöin tuotesijoittelua.

Johanna on ruotsinkielinen ja minä ( Anton) käännän hänen kirjoituksensa erittäin vapaasti suomeksi.

Blogikirjoitus on siis ensiksi ruotsiksi, sitten suomeksi…reseptit ihan lopussa.

……

Hello!

Hello!

Hej på er alla, jag tänkte börja med att presentera mig själv. En presentation av sig själv borde vara lätt att skriva, men nu har jag redan påbörjat flera gånger, men texten har slutat upp med att bli raderad.

Jag har så många roller i mitt liv att det är svårt att få en början på det hela. Framförallt är jag en mamma till en snart fyra årig flicka, hon är så klart det viktigaste i mitt liv och runt henne byggs min vardag upp. Vår lilla familj består alltså av mig, min flicka, min sambo och två katter. Till utbildningen är jag ingenjör innom informationsteknik och jag har arbetat på Wärtsilä sedan jag blev utexaminerad, 2006.   Redan sju år, tiden går så snabbt att man knappt hinner förstå det, lika lite som jag förstår att jag redan är 30 år.

Under utbildningstiden blev jag intresserad av gymträning. Tidgare ingick det någon typ av motor i alla idrotter jag sysslade med; vattenskoter, moped, motorkälke. Varför jag drogs till gymmet beror främst på att min sambo tränade på gym och jag tyckte det var snyggt med muskler. Då vi 2007 var och tittade på fitness och body building tävlingar, var jag fast. Jag ville också tävla i Body Fitness en dag. Minna Pajulahti som tävlade i Fitness var otroligt vacker, och jag ville ha lika mycket muskler som henne en dag.

I dag är min hobby, och plats där jag får tid för mig själv, gymmet. I fjol deltog jag i min första Body Fitness tävling, jag blev femte i uttaggningen till FM och i FM kom jag på en åttonde plats. I höst var det dags för tävling igen, denna gång blev jag tredje i uttagningen och igen åttonde i FM.  Besvikelsen över åttonde platsen (med samma poäng som sjuan) denna höst var stor, och jag tänkte tillockmed att jag aldrig kommer att stiga upp på en scen igen.  I min egen blogg skriver jag mera om tävlingarna.

Glatt på scen :)

Glatt på scen 🙂

Efter tävlingarna var det igen roligt att få mera mat i kroppen, och framförallt kolhydrater (gröt, banan, ris). De sista månaderna före tävlingarna var jag på en ketos diet, vilket innebar att de enda kolhydraterna jag åt kom från grönsaker. Jag vet att det är många som äter så året runt, men jag skulle inte vilja göra det. Jag saknade trycket i musklerna och muskelvärken efter gymträningen då jag var på ketos. Nu, då jag igen har återgått till min normala kost, har jag kraft att göra gymserierna till slut. Trycket i musklerna har kommit tillbaka, och dagen efter känner jag att jag faktiskt gjort någonting på gymmet.

Vad jag äter och provar på i köket kommer ni läsare att få följa med en gång i månaden framöver. Ni som var med på medlemskvällen i början av oktober fick säkert den uppfattningen att jag ofta bakar med protein pulver, och det är stämmer. På medlemskvällen representerade jag Wellneteus, som har sponsrat mig under mina tävligar och varifrån jag får alla mina kosttillägg.  Dagen efter medlemskvällen frågade Anton om jag vill påbörja sammarbete med Lady Line Ritz, och ett sådant erbjudande tackar man ju inte nej till. Tack för det!

Under medlemskvällen fick jag frågan:

–          Varför jag bakar med proteiner, och inte bara dricker dem som de är.

Svaret är:

–          Jag gillar variation och dessutom tycker jag om gott som dessutom är hälsosamt.

Nästan varje dag experimenterar jag med någon typ av proteinplätt / muffins eller kopp-kaka I mikrougnen.  Här nedan ska ni få ta del av ett par grundrecept jag använder mig av ganska ofta.

//////////

Hei kaikille, ajattelin että ensinnä esittelen itseni. Luulisi tämän olevan helppoa mutta teksti on poistettu ja muokattu monenmonta kertaa.

Minulla on erittäin monta roolia elämässä…ja se tekeekin tästä hyvin vaikeaa. Ensisijaisesti olen silti 4 vuotiaan tyttären äiti ja hän on elämäni tärkein asia sekä se kivi jonka ympäri arkeni rakennan. Perheemme koostuu minusta, tyttärestäni, avomiehestäni sekä kahdesta kissasta. Kolutukseltani olen IT insinööri. Valmistuttuani 2006 olen paiskinut hommia Wärtsilän palveluksessa….seitsemän vuotta, huh kyllä aika kuluu nopeaa.

Opiskeluaikoina kiinnostus saliharjoitteluun heräsi. Nuorempana kiinnostuksen kohteena oli moottoriurheilu kuten vesiskootterit, moottoripyörät, mopot ja muut. Kiinnostus saliin heräsi avopuolison kautta. 2007 kävimme katsomassa Body Fitness kisoja …liekki syttyi saman tien ja päätin ”jonakin päivänä minä olen tuolla lavalla”. Varsinkin ihailin Minna Pajulahtea ja hänen lihaksiaan ja hänestä tuli ”tavoitekuvani”.

Tänä päivänä Body Fitness on ”täyspäiväinen” harrastus. Vuosi sitten osallistuin ekaa kertaa kisoihin… valinnoissa olin viides ja SM kisoissa kahdeksas. Viimesyksynä olin vuorostaan kolmas valinnoissa muttajälleen kahdeksamloöppukisassa. Myönnettäköön että katkera olin ja mietin että nousenko ikinä enää lavalle. Kisoista ja fiiliksistä kerron enemmän omassa blogissani.

Komean pokaalin sain...

Komean pokaalin sain…

Kilpalujen jälken tuli tosin taas äkkiä hyvä fiilis kun sai syödä. Moni kisaaja syö yli tiukasti koko vuoden mutta minusta ei siihen ole ;)Kaipasin lihaskipua ja hyvää fiilistä jota salisa sai. …Body Fitnes ”ura” saa siis jatkua.

Blogatessani Ritzille kerron kokeellisesta keittiöstäni jossa leivotaan lisäravinteita hyödyntäen. Osa teistä olikin asiakasillassa jossa edustin työntekijääni Wellneteusta. Päätin Antonin kanssa aloittaa yhteistyön LadyLine Ritzin kanssa tämän illan jälkeen. Tulen siis kerran kuukaudessa kertomaan kuulumisia ja jakamaan ”viisauttani” kanssanne.

Minulta kysyttiin miksi leivon proteiinipulvereilla enkä vain juo niitä. Vastaus; haluan vaihtelua.

////////

Reseptit – Resept

Proteinplätt 1

1 skopa FAST pudding

4 äggvitor (ibland sätter jag med en äggula)

10 g (ca. 2 msk) vetekli

100 g (ca. 1 dl) valios sockerfria bärsoppa

10 g (ca. 1 msk) soijalesitin

Mixa ihop alla ingredienser, förutom soijalesitin, med en stavmix eller blender. Rör sedan i soijalesitin.

Sätt lite olja i en stekpanna, själv använder jag oftast en olivolja som lämpar sig för stäkning (alla olivoljor gör det inte)

Stekpannan ska inte bli för varm, då får plätten en seg yta. (Jag brukar använda medelvärme ca. 5-6, där max är 9. )

Då plätten ser ut att lostna lite från kanterna eller den känns som om man kan vända den, släck spisens värme och sväng plätten. Låt den ligga en stund i pannan på eftervärme.

Servera med bär. Vill man lyxa till det lite kan man mix ihop lite “bärglass” eller “vaniljkräm”.

Proteiini lätty/plätt + Vanilja creme

Proteiini lätty/plätt + Vanilja creme

Proteiinilätty 1

1 mitallinen FAST pudding lisäravinnevalmistetta.

4 Kananmunan valkuaista

10 g vehnäleseitä

100g Valion sokeriton mehukeitto

10 g Soijalesitiiniä

Sekoita kaikki ainesosat PAITSI soija lesitiini mixerillä. Lisää soijalesitiini.

Laita tilkka rypsiöljyä/paistamiseen soveltuvaaa oliiviöljyö paistinpannuun. Älä anna pannun kuumentua liikaa itse käytän keskilämpöä 5-6 skalaalalla 9.

Levitä sekoite pannuun ja paista. Kun reunat ”irtoavat” niinn käännä se. Laske lämpöä ja anna paistua viellä hetki.

Tarjoile esim. marjojen kera.

 

Bärglass 1

100 g kvarg

100 g frysta bär

Mixa ihop till en slät massa

Hyvää...gott!

Hyvää…gott!

Marjajäätelö 1

100g maitorahkaa

100g pakastemarjoja.

Sekoita tasaiseksi massaksia, pakasta.

Vaniljkräm 1

1 stor äggvita

15 g vanilj protein (antingen Whey eller Casein)

Vispa ihop till ett fluff

Vanilja creme 1

1 iso kananmunan valkuainen

15g Whey Tai CAsein Vaniljan makuista proteiinia.

Vispaa kuohkeaksi.

….

I slutet av oktober firade vi vår dotters fyra års kalas, då blev det bakat helt vanliga bakverk. Utan protein pulver, och utan en tanke på alla kalorier de innehöll. Ett av bakverken var en vitchoklad – blåbärs ostkaka. Jag tänkte ta det receptet som en utmaning till nästa månad och göra en lättare version av den.

Lokakuun lopussa vietimme tyttäreni synttäreitä. Siellä tarjoiltiin ihan ”normaalia” kakkua ja muuta herkkua…aina ei voi jokaista kaloria laskea vaan pitää myös elää. Kekkereiltä valkosuklaa-mustikka juustokakkukakku jäi tosin kummittelemaan…nyt teen testejä josko tästä saisi tehtyä kevytversiota.

Vi “ses” nästa månad…”Nähdään” taas ensi kuussa.

– J

Johannas blogg, Johannan blogi:

http://johannajafs.blogspot.fi/

Leave a Reply

