Voisiko olla että ryhmäliikunta onkin “mun juttu”. (Pia)

Tärkeää tietoa ryhmäliikunnasta.
Tämän postauksen aihe käsittelee kaikille niin tuttua ryhmäliikuntaa… Vai onko se sittenkään niin tuttu kuin me ammattilaiset oletamme ?
Usein työssäni kohtaan asiakkaita, joilla ei ole harmainta hajua, mikä on mikäkin ryhmäliikuntatunti tai mille tunnille uskaltaisi mennä saatikka mikä tunti OLISI OIKEASTI se josta juuri hän saisi parhaat mahdolliset hyödyt irti.
fun
13- vuoden ohjaajaurani aikana olen itse ohjannut tunteja laidasta laitaan , joten tiedän tasan tarkkaan mistä puhun 😉
Ohessa muutamia , joita olen ohjannut vuosien varrella ja toisia ohjaan edelleen:
Bodypump, bodystep, pilates, Bosu, Kiinteytys, Intervallitunnit, koreografiset rasvanpoltto (askellustunnit), Reisi-vatsa- pakara, kahvakuula, selkä-niska-hartia, zumba, spinning, bootcamp, keppijumppa ym…tulikohan tuossa jo osa 😉
Jumppa, jumppa.


Jumppa, jumppa.

Hikeä ja iloa...monta kiloa.

Hikeä ja iloa…monta kiloa.

Eli ainoa mitä en ole koskaan ohjannut on Yoga. Pidän toki lajista, mutta en ole vain vielä päässyt yogan maailmaan tutustumaan niin tarkoin 🙂
Seuraavassa kerron hieman erityylisistä ryhmäliikuntatunneista ja ” avaan” ajatusta siitämiten ne vaikuttavat meihin.
KIINTEYTYS + LIHASKUNTO– tyyliset tunnit Meillä Ritzissä tässä kategoriassa ovat seuraavat tunnit:KIINTEYTYS,  RVP ( reisi-vatsa-pakara), KORSETTI, PUMP, FUNCTIONAL TRAINING ( uutuus kevät 2014! ) KAHVAKUULA
*Kiinteyttävän vaikutuksensa lisäksi jumpat kehittävät usein koordinaatiokykyä ja tasapainoa.Säännöllinen harjoittelu parantaa lihaskuntoa ja –kestävyyttä, muokkaa lihaksia ja vahvistaa luustoa.
Kokeneempi kuntoilija saa perusliikkeisiin lisätehoja esim. kuminauhalla sekä lisäpainoilla ( käsipainot, levypainot, tangot )
Tunnin alussa on lämmittelyosio ja tunnin lopuksi venytellään kevyesti. Nämä tunnit  kehittävät lihaskestävyyttä ( sekä voimaa jos painoja on riittävästi) tunnilla toistomäärät ovat suuria. Poltteen tunne olisi saatava aikaan , jotta ollaan tehty tarpeeksi toistoja.lifestyle
Näistä tunneista on helppo aloittaa mutta ne ovat loistavia myös kokeneille, koska keho tarvitsee kovien syketuntien tai salitreenien lisäksi kevyempää settiä.
Jotta Kiinteytystunneista saisi täyden tehon on tietysti myös ruokavalion oltava kohdillaan 😉

functional 2

KEHONHUOLTO-tyyliset tunnit Ritz:
PILATES, JOOGA, SYVÄVENYTTELY,  VENYTTELY, SNH (selkäniskahartia) BAILAMAMA ( uutuus kevät 2014!)
*Näillä kehonhuoltotunneilla kehosi palautuu rasituksista. Ennaltaehkäiset rasitusvammoja ja vaikutat mm. lihastasapainoon, sekä selän hyvinvointiin. Liikkuvuutesi lisääntyy. Parannat ryhtiäsi, kehonhallintaa ja kehotietoisuutta, sekä vahvistat vartalon syviä lihaksia.
HIKI & HENGÄSTYS-tyyliset tunnit Ritz:
ZUMBA, LADY DANZA,  BAILAMAMA ( uutuus kevät 2014!) STEP & BODY ( uutuus kevät 2014!)

bailamama2
KESTÄVYYS & TEHO -tyyliset tunnit Ritz:
MUOKKAUS,  BOOTCAMP (KIERTOHARJOITTELU KUNTOSALISSA , STEP & BODY (uutuus kevät 2014!)
Näillä tunneilla pääset tekemään mm. toiminnallisia harjoituksia, jotka kehittävät lihaskuntoa, aerobista kuntoa ( sydän ja verenkiertoelimistö), kehonhallintaa, liikkuvuutta ja kestävyyttä.
sweat
Tehokkaat tunnit sopivat treeniinsä haastetta hakeville, painonpudottajille ja aerobista kuntoa kohottaville. Pääset haastamaan kehosi kunnolla tai voit tehdä näillä tunneilla myös hieman kevyempää settiä !

Meno ON kovaa.

Huomasit varmasti, että joissakin kategorioissa oli tunteja, jotka olivat myös toisissa kategorioissa ?
Tämä siksi, että nykyään on monia ryhmäliikuntatunteja, joissa saadaan kehitettyä useita “hyvän kunnon osa-alueitasamalla tunnilla. Sepäs vasta loistavaa !Pia
Pia
LadyLine Ritz Vaasa
Henkilökunta
vaasaritz(at )ladyline.fi

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s