Johannas Hörna / Johannan kulma – “Give them Cake.”

johanna2

Johanna Jåfs on Bodyfitness kisaaja, äiti ja satunnainen treenaaja Ritzillä.

Johanna on minun (Anton) vanha luokkakaveri ja huipputyyppi. Kerran kuukaudessa tulemme blogissa kuulemaan Johannasta ja hänen edesottamuksistaan.

Johanna sponsoroi yhteistyökumppani yrityksessemme Wellneteus ja hän on usei apurina k.o. lisäravinneliikkeessä joten hänen tekstit sisältävät silloin tällöin tuotesijoittelua.

Johanna on ruotsinkielinen ja minä ( Anton) käännän hänen kirjoituksensa erittäin vapaasti suomeksi.

Blogikirjoitus on siis ensiksi ruotsiksi, sitten suomeksi…reseptit ihan lopussa.

————————–

För drygt ett år sedan hittade jag en annons med rubriken “we want you on our team”. Annonsen var undertecknad av Pro Elite Team och Minna Pajulahti. Kvinnans vars fysik jag beundrat i flera år. Jag hade för ca två månader sedan deltagit i mina första tävlingar och hade fortfarande Jari Mentula som tränare. Jag var nöjd med Jari som tränare men jag beslöt ändå att delta i try out dagen.

Try out dagen gick över förväntan, jag slapp med i PRO ELITE TEAM! Ett år har jag varit med i detta team, och måste säga att jag inte kan vara mer än nöjd. Vi är mera än ett team, vi är som en familj som man får jätte mycket stöd av. Hade det inte varit för Minna hade jag inte deltagit i tävlingarna i år.

Stödet i Vasa har inte alltid varit på topp, och en helg i Tammerfors hos Minna var många gånger räddningen till att jag orkade fortsätta min diet. Jag är ganska självständig och vill visa att jag klarar mig, ger aldrig upp. Men efter att ha gått igenom två tävlingsdieter har jag förstått betydelsen av stödet från familjen.

Nästa diet kommer att gå av stapeln i slutet av nästa år och målet är våren 2015 Body Fitness  tävlingar. Den dieten väntar jag redan på, eftersom det blir den första dieten med 100% stöd hemifrån, då kanske jag inte behöver fundera nån vecka innan tävlingen, om jag ska delta eller inte. Inget annat än 100% mot en vinst.

En vinst – det är något jag måste tro på själv. Det sade Minna också efter min förra tävling, att jag måste börja tro på mig själv och kunna slappna av på scen. Att man spänner sig så att man skakar och tänker att de andra är mycket bättre är inte ett ideal.

Innom idrott är mental träning något jätte viktigt. Mental träning är något som jag inte funderat något desto vidare på eller ens hört om tidigare. På förra månadens team dag besökte vårt team ett hardcore gym i Tammerfors, BULLFARM, där många som haft framgång i tyngdlyftningstävlingar tränar. Det viktigaste jag lärde mig under den dagen var vikten av mental träning. Om man ska lyfta något tungt och tänker:

– Oj hjälp vad mycket vikter jag har på, det här kommer jag aldrig orka.

Orkar man då? Svaret är nej. Istället ska man tänka positivt, och om det är frågan om en tävlingssituation ska man gå igenom tävlingen i sitt huvud ända fram till prispallen och första plats.

Jag har inte funderat på mina tävlingar så mycket i förhand, har gått in på scen, gjort vad jag ska i en dimma av spänning och sedan lämnat scenen helt slut. Då jag blev trea i Jyväskylä var det något jag fattade först då jag lämnade scenen och läste III på min pokal.

Om någon av er läsare har erfarenhet av mental träning kan ni gärna dela med er av era erfarenheter genom att kommentera denna text.

Nu då jag skriver denna text sitter jag i tåget till Tammerfors, det är lördagen den sista november och det är dagen för årets Pro Elite try out dag. Dagen då det kanske slipper med några nya deltagare till vårt team. Idag är det inte jag som bedöms, utan bedömmer.

Utöver try out dagen blir det också axel träning med Minna och lite shopping av lilla juls klappar. På kvällen blir det lillajulsfirade med familjen. Sedan är det bara 24 dagar fram till julafton.

Hoppas ni alla får en riktigt GOD JUL  och GOTT NYTT ÅR, och så kommer ni ihåg att det man äter mellan jul och nyår inte är så farligt. Det man äter mellan nyår och jul är det som räknas.

JOHANNAS VITCHOKLAD – LIME – HALLON / BLÅBÄR CHEESECAKE:

Botten:

70g havregryn

20g mandelmjöl

100g fettfri kvarg (ex. Rainbow laktosfri och fettfri kvarg)

2 stora äggvitor

10g linfrö

½ tsk cayannepeppar pulver

1tsk kanel

Blanda ihop allt. Tryck ut i en form med löstagbar kant. Tipps: tryck fast ett bakplåtspapper mellan den löstagbara kransen och botten, på det viset behöver du inte smörja med smör. Grädda 10 min i 175°C varmluft (har du inte varmluft går det säkert lika bra i vanlig ugn)

Fyllning:

400g 3% Philadelphia ost

250g fettfri kvarg

60g FAST vitchoklad pudding (Fås från WELLNETEUS)

2 stora ägg + 3 vitor

Rivet skal av en lime + saften av en lime

Vispa ordentligt med en elvisp. Bre över den färdiga botten. Den här gången strödde jag hallon över. En annan variant är att röra ner bären i smeten. Man kan använda 1-2dl bär eller bara strö lite över kakan.

Grädda i 200°C ugn (inte varmluft) i ca. 30 min

(Min bakform var ca. 30cm i diameter)

Johanna

cake3cake 2cake1

/////////////////////////////

Noin vuosi takaperin näin mainoksen otsikolla “we want you on our team”. Ilmoittajana oli Pro Elite Team Body Fitness ryhmä. Kaksi kuukautta ennen k.o. mainoksen ilmestymistä olin Jari Mentulan valmennuksen avustuksella osallistunut kisoihin. Olin erittäin tyytyväinen Jariin mutta päätin silti osallistua karsintoihin.

Karsinnat menivät nappiin ja sain osallistua Pro Elite Team jengiin! Tämä oli onnenpotku, olemme nimittäin enemmän kuin tiimi…olemme perhe. Minna Pajulahti (idolini ja myös nykynen valmentajani) on ollut suuri apu kisadieetin aikana ja kaikki tsemppaamme toisiamme ”vaikeina aikoina”. Ilman Minnaa olisin tuskin kisoihin tänä vuonna osallistunut.

Viikonloppu Tampereella, Minnan luona on monesti ollut henkireikä kun täällä Vaasassa minulla ei niin monta lajia harrastavia tukijoita ei löydy. Onneksi perhe auttaa kisadieettikauden läpi koska ilman heitä varmaankin epäonnistuisin.

Seuraava tavoitteeni onkin Body Fitness 2015 kisat ja dieetti lähtee käyntiin ensi vuoden loppupuolella. Toisin kuin aikaisemmin…odotan tätä dieettiä koska minulla on perheen 100% tuki joten eipä tarvitse päivää ennen kisaa miettiä osallistuuko vaiko ei.

Tavoitteena on voitto ja silloin on uskottava itseensä, itseensä uskova on rento lavalla ja saa paremmat pisteet kuin stressaaja. Urheilussa mentaali treeni on erittäin tärkeässä roolissa, viime kuuna kävi tiimiimme Tampereen BULLFARM kuntosalilla joka on erittäin kovaa harjoittelevien lempisali. Siellä  minulle avautui mitä mentaalitreeni on ja kuinka se toimii:

Jos jo ennakkoon mietit; en mä jaksa…arvaappa kuinka kävi? Et jaksa. Pitää olla positiivinen ajatusmaailma ja kokoajan pitää mielessä ”I can”

Ennen en pohtinut kisoissa juuri mitään etukäteen, kaikki oli jännityksen huurussa ja lavalta lähtiessä olin poikki. Kun Jyväskylässä pääsin palkinnoille asti en edes tiedostanut sitä ennen kuin luin III – pokaalistani.

Jos teillä lukijoilla on kokemusta mentaali treenistä jakakaa sitä…mielellään jättäkää vaikka kommentti blogiin, minua nimittäin kiinnostaa tämä puoli todella paljon ja haluan kehittyä tällä(kin) saralla.

Kirjoittaessani tätä tekstiä olen matkalla Tampereelle, on marraskuun viimeinen lauantai ja osallistun Pro Elite Team karsintoihin …tällä kertaa pöydän toisella puolen. Karsinnan lisäksi luvassa shoppailua ja treeniä Minnan kanssa …illalla tonttuillaan pikkujouluissa J

Hyvää joulua ja uutta vuotta kaikille…tässä minun lahjani teille :

Valkosuklaa – Lime vadelma/mustikka cheescake:

Pohja:

70 g kaurahiutaleita, 20 g mantelijauhoa, 100 g rasvatonta maitorahkaa, 2 isoa munan valkuaista, 10 g pellavan siemeniä, ½ teelusikkaa cayenpippuri jauhetta, 1 tl kanelia.

Sekoita kaikki ainesosat ja levitä muottiin jossa reunan voi ottaa pois. Laittamalla leivinpaperin taikinan ja muotin väliin ei tarvitse käyttää voita. Anna olla uunissa 10 min  175°C (kiertoilmauuni, jos tavallinen uuni niin hieman kauemmin).

Täyte:

400g 3% Philadelhpia tuorejuustoa, 250 g rasvatonta maitorahkaa, 60g FAST Valkosuklaa protein pudding jauhetta (saa Wellneteus liikkeestä), 2 isoa kananmunaa + 3 valkuaista, limen raastettu kuori & mehu.

Sekoita sähkövispilällä ja tasoita kypsennetyn pohjan päälle. Tällä kertaa laitoin vadelmaa päälle mutta voit käyttää mustikkaakin. Marjat voi joko laittaa kakun päälle tai sekoittaa täytteeseen.

Laita uuniin 200°C (ei kiertoilmaa päälle) ja anna kypsyä n. 30 min

Kakkumuottini oli n 30cm läpimitaltaan.

Johanna

Leave a Reply

