Ritzin tarinat: Läski liikunnanohjaaja… TAI: Minä tiedän että muutos ON mahdollista! (Anton)

Ritzin tarinat -blogikirjoitukset ovat vapaamuotoisia artikkeleita joissa kirjoittaja saa vapaasti kertoa omilla sanoillaan omasta aiheestaan. Tarinat voivat koskea treenaamista, jotakin erityistä jumppatuntia, yrittäjyyttä, ruokailua, fiiliksiä tai muuta sisältöä joka ei välttämätä  liity treenaamiseen tai treenin parantamiseen. Ritzin tarinat ovat siis kirjoittajan omia näkemyksiä ja eivät välttämättä peilaa LadyLine Ritz Vaasan virallista kantaa.

Tällä kertaa Ritz tarinoitsija on Kuntokeskuksen oma PT, liikunnanohjaaja ja jokapaikan höylä, Anton.

Anton kertoo siitä kuinka hänkin kerran oli läski.

Moi kaikki meidän ihanat lukijat, olen päättänyt puhua erittäin pimeästä aikakaudesta elämässäni. Tai noh, nyt kuulostan aika draamakuningattarelta… Parisuhde, työt, opiskelut meni ja voi hyvin… mutta Anton ei.

Aloitan taustoilla…ikinä en ole ollut “läski lapsi” liikuin jonkin verran, korista ja uintiakin olen harrastanut ja kisoissakin kävin. Kamppailulajejakin tuli harrastettua. En ollut lihaksikas, en laiha mutta en lihavakaan.
Ennen armeijaa oli elopaino noin 87kg mutta lihasprosentti kyllä aika matala. Armeijassa “kuihduin” syy oli siihen että viellä vuonna 2002 ei oikein erikoisruokavalioita huomiotu. Kasarmilla oli kylläkin ruokaa mutta metsä ja kenttämuonitus ei usein minulle sopinut. Minulla, kun oli silloin tosi vahvat ruoka-aineallergiat (ikää tullessa lisää ovat allergiat hieman leventyneet). En voinut syödä raakana/keitettynä/paistettuna: porkkana, lanttua, banaania, palsternakkaa, sieniä, omenaa, päärynää, pähkinöitä. Tästä syystä oli armeijassa parhaimmillaan/pahimmillaan paino 73kg…nahkaa ja luuta.

Suomen armeija

Hyvä koulutus…mutta ruokapuoli oli sii- ja soo.

Armeijan jälkeen alkoikin opiskelijaelämä… Tiistaisin oli Olliver’s Inn, keskiiviikot vietettiin “pikku lauantaita”, perjantai ja lauantai juhlittiin viikonloppua. Ajattelin että ei hätää…mähän ohjaan kuntonyrkkeilyä ja spinningiä. Mulla oli siis 3 tuntia kunnon liikuntaa viikossa. Mutta kas kumma…pullosta löytyi monen monta kaloria.

Ekan opiskeluvuoden jälkeen paino oli jo 89kg. Olen tässä läkeskellut että pahimpina aikoina tuli viikossa juotua 3000-4000 kcal. Kuulostaa siltä että olisi pahempikin juoppo. Mutta fakta on se että ei tarvitse paljoa juoda jotta kaloreita kertyy.

Tässä esimerkiksi aika tavallinen perjantai setti monelle suomalaiselle miehelle:

6kpl Keskiolutta á 333ml

1 kpl Valkovenäläinen

1kpl Jallukola

1kpl Gin Tonic.

Yhteiskalorit: 1775 !!!

olutta

Kivasti kertyy vatsaseudulle.

Toisena opiskeluvuona meni silloisen tyttöystävän kanssa välit poikki ja rupesin vähän skarppaamaan. Paino putosi 83kg tienoille. Tuli uus tyttöystävä (nykyisin vaimo) ❤ ja taas jatkui opiskelijaelämä…kovaan tahtiin.

Kummasti ei olleet kalorit pullosta kadonneet mihinkään. Tahdon tässä ja nyt painotta sitä tosiasiaa että en syytä ketään muuta painonnousustani. Se olin minä itse joka läskiyteni aiheutin. Kivasti tuli pikkuhiljaa painoa lisää vuona 2008 painoinkin jo 115kg!

anton 115kg   

Onnea ja iloa sataviisitoista kiloa? Ei todellakaan!

Minun henkilökohtainen herääminen tuli yhtenä aamuna, kun katsoin juuri haettuja lomakuvia (yllä)…muistaakseni sain kunnon shokin ja sanoin itselleni:

v***u sä oot jätkä läski.

Muutos on mahdollinen

Älä koskaan sano “mä on tällänen pullukka, minkäs sille enää mahtaa?”. Muutos on mahdollista, siihen on vain herättävä ja siitä on päätettävä. Usein tarvitaan potku, koska voin sanoa siskot ja veljet…elämäntapamuutos ei ole helppoa. Se on todella vaikeaa.

can not

“En pysty” Ei ole vaihtoehto. Oma mielipiteeni on seuraava: Kerran saa sanoa elämäntaparemontin aikana “en pysty”.

Jos sanot sen toisen kerran…se ei osoita heikkoutta, vaan kertoo siitä että et ole välttämättä valmis sitoutumaan siihen työhön mitä muutos vaatii…viellä.

Kuinka pääsin kiloista pois?

Minulla ei ollut köyhänä opiskelijana varaa Personal traineriin…jälkeenpäin hieman harmittaa, ois pitänyt ottaa…varmaan olisi tullut tulosta nopeammin.

Onneksi tiesin että olen jyrkkä ja vahva…joten vaikkakin painonpudotus olisi haaste, onnistuisin siinä kiitos erittäin kovan itsekurin.

Minun metodini kun omatoimisesti sitten aloitin:

1. Asensin silloiseen Iphone puhelimeeni aplikaation nimeltä Calory Guard. Tämä toimi hyvänä apuna ruokailun seurannassa.

En suosittele ohjelmaa ellei sinulla ole lehmän hermot. Se kun ei tunne yhtäkään suomalaista elintarviketta. Kaikki syötin itse siis sisään koneen tietopankkiin. Apuna oli vallan mainio kalorilaskuri.fi palvelu josta löytyi kaikkien ruokien kalorit. Päätin myös että treenit on tehtävä ja ravinto-ohjelmassa pysyttävä.

sallittua

Periksi ei anneta.

2. Tiesin että kun PT:seen ei ole varaa, en asettaisi tavoitetta liian korkealle tai liian kovaksi. Päätin siksi että noin vuodessa saisin painon 85 kilon hujakoille. Tiesin jo tässä vaiheessa että joutuisin “selittelemään juomattomuutta ja (vähäistä) syömistä kavereille ja sukulaisille.

Välikommentti; On se kumma kuinka meidän ilmapiiri täällä Suomessa on erittäin negatiivinen. Heti kun jättää kakkua syömättä juhlissa tai ystävällisesti kieltäytyy oluenjuonista niin tulee epäileviä katseita ja kysymyksiä: “miksi ei kelpaa?”

2. Laskin Kalorilaskurin avulla päivittäisen kaloritarpeeni huomioiden 3h liikunnan viikossa. Silloin massiiviset 4931 kcal. Ostin sykekellon jotta voisin seurata sykkeitäni sekä kalorikulutusta treenejen aikana. On muuten mainio motivaattori! Suosittelen.

3. Tiesin itseni joten en lähtenyt kuin aluksi nipistämään 300kcal päivässä tuosta. Tällä ravintomäärällä menin 3 kuukautta. En juonut tippaakaan enkä syönyt herkun herkkua…olin todellakin Spartalaisen  kurin alainen. Voin sanoa että välillä tuntui siltä että anteeksi olisi pitänyt pyytää kun laihtua haluaa…onneksi pysyin kovana.Paino tippui noin 97 kiloon. Ja uusi maksimikalorimäärä oli “Sparta kauden” jälkeen 3900kcal.

4. Tiputin tuosta kalorit 2900kcal päivässä ja kokeilin tuntumaa viikon…koska söin säännöllisesti en ollut heikko eikä ollut nälkä koko ajan kehokin palautui treenistä ongelmitta. Joten päätin jatkaa tuolla vaikka se suositusten vastaista onkin.

5. Tarkennin ruokavalion siten että seurasin klassista lautasmallia: 30% Lihaa 30% täysjyväriisiä/perunaa/täysjyväpastaa ja 60% salaattia. Päätin että nyt ei yritetä, vaan tehdään. Päätin että pientä herkuttelua ja juomista nyt sallisin itselleni mutta homma pysyi tiukasti kurissa. Alkoholiannosten määrä laski noin 70% siitä mitä se oli ollut ja herkkua otin vain yhtenä päivänä viikossa, ja erittäin pienen määrän.

try

Mestari Yoda jakaa viisautta

7. Viiden kuukauden jälkeen olikin paino jo 89 kiloa. Lisäsin omatoimista liikuntaa noin 40 minuuttia viikkoon…eli nyt tuli treenattua 3h 40 min viikossa ja viikon poltto oli noin 4000kcal liikunnallisesti.

8. Taas meni 4 kuukautta ja paino oli 85 kiloa! Lihasmassa oli silti mielestäni liian pieni, 30%. Joten päätin hieman lisätä proteiinia lautaseen eli 35% ja otin 5% salaattia pois lautaselta. Rupesin myös tekemään kovaa salitreeniä kerran viikossa.

9. Lihasmassa kertyi ja myös tätä nykyään lihasprosenttini on siellä 50% hujakoilla, Rasvaprosentti on 16-20% päivästä riippuen.

10.  Päätin että takaisin ei ole paluutta joten tänäkin päivänä olen tarkkana syönnin kanssa ja aina silloin tällöin tarkastan ruokailut Calory Guard ohjelmalla joka on tätä nykyään asennettu Android puhelmeeni.

anton_85kg

Tämä onkin sitten habitus nykyään.

Syön noin 2900kcal päivässä koska jumppaohjausten myötä tulee liikuttua noin 6h viikossa.

Vinkkejä

– Jos sinulla ei ole kovaa itsekuria niin hanki Personal Trainer.

Et saa ikiniä sanoa “nyt ei vaan pysty”.

no excuse

Ei tekosyitä.

– Ota realistisia tavotteita ja kuuntele kehoasi, älä lähde hakemaan kuuta taivaalta…muuten petyt.

– Tiedä että pysähdyksiä tulee…kun itse painoin noin 89kg niin ei paino pudonnut mihinkään kuukauden aikana, pidin pääni, jatkoin ruokavaliota ja treeniä…taas lähti paino putoamaan.

– Älä mene dieetille; dieetti on väliaikaista, elämäntapamuutos ikuista.

– Älä todellakaan hurahda trendi ruokailuihin. Oma mielipiteeni on että 5:2, Paleo, Rex, Karppaus, LCHF, Atkins, Nutrilett dieetti, Cambridge ja muut ovat ROSKAA! Onnistumisprosentti (siis että paino pysyy pois loppueleämän) on näillä ohjelmilla noin 5%. Eli jos sata ihmistä on ohjelmassa vain 5 saa sillä pitkäjänteisiä tuloksia.

dieetti

Huuhaata sanoo Anton

– Älä pelkää kuntosalia ja liikuntaa. Liiku, vaikka kevyesti…mutta liiku.

Älä ikinä pyydä anteeksi. Vaikka kaikki ympärilläsi epäilee sinua ja pitää sinua outona kun “ei juoma ja ruoka maistu”. Et tee tätä heille, teet sen itsellesi.

wpid-motivational-fitness-pictures-and-quotes-21.jpg

Fokuksessa: sinä.

Miksi PT olisi ollut hyvä?

Trainer4You, instanssi joka minunkin PT koulutuksen takana julkaisi blogissaan hieman tutkintatuloksia siitä kuinka käy kun apuna on PT.

Linkki: http://www.trainer4you.fi/nain-hyodyt-personal-trainerista/

Lyhesti kiteytettynä, numerot eivät valehtele.

pt-graafi-05 pt-graafi-02 pt-graafi-01

Yllä hieman yhteenvetoa tuloksista

Minkälainen PT?

Meitä Personal Trainereita on moneen junaan. Valitse sellainen joka sinulle sopii. Ja jos valitset minut niin olet valinnut henkilön joka tietää tasan tarkkaan miltä tuntuu olla lihava.(kansanterveydellinen termi, ei oma. BMI kun on 33,6 niin kuin minulla aikoinaan on tieteellinen termi “Huomattava ylipaino”.)

Tärkeintä PT valinnassa on sinun kunnioitus häntä kohtaan. Jos et kunnioita häntä, et tottele häntä.

motto

Jos tänään palkkaisin itselleni PT:N olisi minun asenne sama kuin Dwayne “The Rock” Johnsonilla.

PT:N on annettava itsestään ja näytettävä että häntä kiinnostaa miten sinulla menee. Hän on sinun valmentajasi/motivaattorisi/psykologisi…ja kaikkein tärkeintä, sinun henkilökohtainen perseelle potkija.

Tsemppiä kaikille painonpudotukseen,

Anton

joulun jälkeen

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s